Jak ćwiczyć bezpiecznie?

Dbaj o zdrowie

Dbanie o siebie i swoje zdrowie jest coraz popularniejsze. Coraz bardziej świadomie podchodzi się do zagadnień związanych z dbaniem o własną kondycję, a co za tym idzie – o zdrowie. Tylko jak ćwiczyć by było bezpiecznie? Jeśli jesteś początkującym bywalcem siłowni czy biegowych ścieżek poproś o radę jak zacząć kogoś kto się na tym zna. Nie rzucaj się na to co jest akurat modne tylko zastanów się czy twoja kondycja i stan zdrowia pozwalają na tego typu trening. Na rynku możesz spotkać wielu specjalistów – fizjoterapeutów, trenerów, którzy są po to żeby ci pomóc w doborze odpowiedniej aktywności fizycznej. Treningi zaczynaj powoli, od małych obciążeń i krótszego czasu trwania. Stopniowo wydłużaj dystanse,czas, zwiększaj obciążenia i poszerzaj swoją wiedzę z danej dyscypliny, a twój organizm na pewno ci się odwdzięczy.

Trenuj regularnie

Ważna jest również regularność. Na nic się zdadzą comiesięczne zrywy, nagłe ruszenie sumienia, po których od razu biegniemy na siłownię. Zdecydowanie lepiej jest ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 35 minut niż 2 razy w miesiącu po 2 godziny. W drugim przypadku prędzej można się nabawić kontuzji niż poprawy kondycji i samopoczucia.

Słuchaj ciała

Ostatni element bezpiecznego wykonywania ćwiczeń to słuchanie własnego ciała… Np.: jeżeli boli cię kolano nie idź biegać z nadzieją, ze to „rozbiegasz”. Odpuść kilka treningów aż ból minie, a jeśli nie przechodzi może twój organizm daje ci znać, że bieganie nie jest dla ciebie? Jeśli boli cię kręgosłup, zamiast codziennej wizyty na siłowni idź na basen, który może okazać się zbawiennym dla twoich pleców. A jeśli czujesz się osłabiony, zamiast zajęć fitness wybierz ciepły prysznic i odpoczynek pod kocem, bo może to być początek nadciągającej choroby.
Słuchaj co twój organizm ma ci do powiedzenia. To twój przyjaciel, nie wróg i w końcu po to ćwiczysz, biegasz, chodzisz by był w jak najlepszej kondycji.